Regina Backbergin (1898–1979) monipuolinen lahjakkuus ei liittynyt ainoastaan pukujen suunnitteluun. Hänen 1940-luvun alkuvuosina kirjoittamansa Kalevala-aiheinen libretto ja pukuluonnokset nimittäin inspiroivat säveltäjä Uuno Klamia (1900–1961) säveltämään balettia nimeltä Pyörteitä. Teos jäi lopulta keskeneräiseksi – varmaan myös Regina Backbergin pettymykseksi. Mikäli Pyörteitä olisi esitetty tuolloin kaavaillusti, Backberg olisi toki itseoikeutetusti toiminut teoksen pukusuunnittelijana ja lavastajana.
Uuno Klamin kuoltua Pyörteitä jäi unholaan useammaksi kymmeneksi vuodeksi, kunnes säveltäjä Kalevi Aho tarttui aiheeseen. Klamin säveltämien ensimmäisen ja toisen näytöksen orkestrointien (1988 ja 1991) jälkeen hän sävelsi teokseen kolmannen näytöksen 2001. Teosta ei koskaan esitetty sovitusti Kansallisbaletissa, vaan lopulta se sai ensi-iltansa vuonna 2011 Alpo Aaltokoski Companyn toimesta Aleksanterin teatterissa – lähes 70 vuotta sen jälkeen, kun Regina Backberg sai visionsa teoksesta. Säveltäjä Kalevi Aho kertoo Pyörteitä-baletista 2011 täällä.
Pyörteiden pukusuunnittelua ei toteutettu alkuperäisten luonnosten mukaan, vaan se sai oman uuden ulkomuotonsa pukusuunnittelija Marja Uusitalon toimesta. Vaikka Marja Uusitalo tutustui Backbergin pukuluonnoksiin, uusi aika ja tulkinta vaati uudenlaista pukusuunnittelua. Puvuissa käytettiin kierrätettyjä materiaaleja, uimarenkaita, hiekkaleluja ja muovikukkia, virkkaustekniikkaa – pukujen merkitys teoksen visuaalisen maailman, mutta myös liikemateriaalin rakentajana nostettiin esiin myös lehdistöarvioissa. Pyörteiden pukusuunnittelu palkittiin vuonna 2013 World Stage Design -näyttelyssä Cardiffissa. Alpo Aaltokoski Companyn Pyörteiden traileria pääsee katsomaan tästä. Nyt vuosien kuluttua Marja Uusitalo muistelee teosta kaikkiaan hyvänä kokemuksena. Pukujen toteutusvaihe muistuttaa mieleen hikisen kesän ikkunattomassa tilassa. Tärkeää oli teoksen hieno sisältö, ja parasta olikin koreografi Alpo Aaltokosken kanssa koko kevään käydyt pitkät sisältöaiheiset keskustelut, ”sisältöhöpötykset”, että ”mikä on se meidän Sampo”.
Regina Backbergin poika, taidemaalari Klaus Backberg kertoi minulle Pyörteiden kiehtovan tarinan talven 2004–2005 aikana, jolloin kävimme yhdessä lävitse hänen äitinsä arkistoa. Vaikka aikaisemmin löydetty aineisto oli jo säveltäjä Kalevi Ahon tiedossa, löytyi vielä tuon talven aikana joitain aiemmin tuntemattomia lavastusluonnoksia. Pyörteiden poikkeuksellista suunnittelu- ja toteutusprosessia olisi jossain vaiheessa kiinnostava tarkastella myös erityisesti pukunäkökulmasta, Backbergista Uusitaloon. Suomessa ei taida olla toista balettilibreton kirjoittanutta pukusuunnittelijaa, ja harvinaista on myös se, että tässä tapauksessa pukuluonnokset olivat olemassa ensin ja sävellys vasta niiden jälkeen!